Dressyrtävling i Lurbo

Tävling / Permalink / 0
Ännu ett rekord är satt! Denna gång i den andra klassen för dagen, LB:1. Den här tävlingsdagen har varit otroligt lång, första start kl 11:00, och den andra kl 17:56. Som tur var fick jag låna en hage till Indra av en kompis i stallet bredvid. Tur de, för att stå 6 timmar i transport kan inte vara kul för någon häst!
Indra har skött sig strålande idag! Super på framridningen, fin inne på banan. Spänd men inte spänd på ett okontaktbart sätt, utan man har fått kontakt med henne hela tiden. När jag skulle hämta Indra för att rida den andra klassen, en LB:1 så upptäckte jag att hon bara hade tre skor på sig - En hade åkt av i hagen. Attans, hon som inte dragit av sig några skor på evigheter. Men som tur var visade hon ingen ömhet alls och jag kunde starta den andra klassen också.

Plussidan till Indra:
- Hon tävlade för första gången inomhus och skötte sig strålande!
- Blir hela tiden mycket mer stilla med huvudet.
- Stod stilla i halterna, backade ej som hon har tendens till ibland.

Tove måste öva på:
- In med armarna i sidorna.
- Stilla händer, ihop och stilla skall de vara. Ända framme vid luddet på salden.
- Stilla skänklar, de flaxar och far som om att jag skall flyga iväg när som helst.
- Komma ned djupare i sadeln.





Uppställningsbilderna var inte lika populära hos Indra - Hon ville tävla!





Världens finaste häst <3



Dommarens kommentarer:
LC:1 "Ganska trevlig uppvisning. Flott häst som skulle behöva bli mer lösgjord och jobba i en mer befäst form. Måste jobbas mer bakifrån genom en avslappnad rygg. Fint ekipage!"
Resultat: 56,30%
Delad 20:e av 31 startande.

LB:1 "Låst i ryggen, varierad form. Spänd. Med eftergift i händer önskas"
Resultat: 57,96 %
19: av 40 startande

Tycker att den första domarens kommentarer stämde bra, vet att formen behöver befästas och vi är påväg dit. Verkligen kul att få höra att sin egen häst är fin, flott. Men också väldigt kul att få höra att vi är ett fint ekipage tillsammans. Då blir man glad.
Den andra domarens kommentarer var väl inte så mycket att hänga i julgranen. Att han ville att jag skulle ha mer eftergift i händerna kändes lite jobbigt. Då jag verkligen fokuserade idag på att "hålla om tygeln", att inte låta den glida genom handen. Samt att försöka ha avslappnade armar samt händer, fast våga hålla om tygeln. Synd att han inte skrev så mycket mera, men förstår om han var trött efter att ha dömt 38 ekipage framför mig.
Jag är i alla fall så nöjd med Indra idag, det känns som vi har vunnit!!!

Filmer från dagen

LC:1



LB:1



Till top