KG dag 2 - Dressyr

Träning / Permalink / 1
Idag var det då dressyrpass som stod på schemet och jag var verkligen förväntandsfull inför det. Då jag från gårdagen var något, njae inte missnöjd med träningen, men något åt det hållet. Kändes som att Indra aldrig riktigt kom till ro och började arbeta så som jag hoppats på.

Dagens träning, får tyvärr bara 2 getingar av 6 möjliga. Indra får 5. Jag hade hela morgonen, när jag åkte hem från min vän Hanna som bor i Stockholm, letat efter ett tjockt 3-delat bett. Helst ett D-ringsbett, om inte annat eggbett. Dock hittade jag inget, utan bara ett anatomiskt bett som jag provade. Senare i stallet så fick jag låna en massa bett av en stallkompis. Olika, för att KG skulle få avgöra vilket som troligen skulle passa Indra bäst.
Efter uppvärmningen böt jag från det anatomiska bettet, till ett eggbett med stora ringar. Och Indra blev så nöjd med det! Äntligen ett bett som tjejen verkade tycka om! Som jag har letat.

Dock så levde dressyträningen inte upp till min förväntan. Träningen blev bara 15 minuter lång istället för 30 minuter, då han ansåg att det inte var någon idé att hon skulle ridas "fel" mera. Han menade alltså att Indra måste sättas inom ramen, och hon måste börja acceptera bettet. Hon får alltså inga val längre. Så han rekomenderade mig att rida på graman nu ett tag, detta för att hon inte skall kunna "slingra" och fjanta sig ur allting och att hon skall hålla sig inom ramen, istället för utanför som hon gärna är. Överrallt men inte inom ramen är hon på marken. Detta tyckte jag var jätte jobbigt att höra - Att jag av någon skall rida på graman!! (?) Jag har aldrig någonsin ridit på graman, då jag alltid ansett att det är fel väg till framgång. Men jag litar på KG, då han är en jäkligt bra tränare och det är bara att lita på hans råd även om jag egentligen helt är emot det. Usch. Förresten har jag ingen anign hur man spänner en graman, med de berättade han för mig.

Nu indra skall du bli häst, en riktigt häst som skall hålla sig inom ramen. Och som måste lära sig acceptera bettet.

Detta tog jag med mig från träningen:

  • Ett tjock eggbett som är 3-delat är Indras favorit
  • Jag måste sätta gränser för Indra och bryta den ovana hon har, dvs att slå med huvudet
  • Jag skall i fortsättningen rida på gramantygel tills hon accepterar bettet
  • Att även om man inte egentligen förespråkar något, så kan man ibland bli tvungen till det (graman)
#1 - - Ida:

Graman är ett jättebra hjälpmedel! Jag rider Chili på det ibland. Deppa inte! Lycka till!

Till top