Hopptävling 29 april 2012

Tävling / Permalink / 0
Idag har vi varit på hopptävling på UVFK, när och bra tävlingsplats. Underlaget var bättre än förut, men fortfarande för tungt för att vara helt bra. Tävlingsbanan var bättre än den djupa framhoppningen i alla fall, så det blev 1, max två språng på "maxhöjd" i båda klasserna.
Som jag nämnde igår i ett inlägg så har Indra inte kännts hundra procent, men idag kändes hon precis som vanligt!
Dagens upplägg var att rida fram en kort stund och sedan bara hoppade på det lilla krysset några gånger för att sedan hoppa räcker och oxern två gånger vardera på 80 cm. Vi avslutade framhoppningen med ett spång på tävlingshöjd för att sedan gå in på banan. Och den planen höll jag verkligen! Hon kändes fin inne på banan och gjorde bra språng, dock är jag inte nöjd med min egen insats då jag fastnade i svängarna. Istället för att flyta i svängen så stannade vi upp och det resulterade i två rundor med lite "av- och på
läge", inte okej enligt mig. Men jag har verkligen tappat mycket i min ridningen gällande hoppning, och det är bara fortsätta att träna på att tävla. Indra är jag verkligen super nöjd med och hon skötte sig exemplariskt! Sen skall bara piloten där uppe göra rätt.

Resultat 14 april

95 cm  -  0+0, avd A - placerad som 7:a av 56 startande

105 cm -  0+0, avd A - placerad som 7:a av 38 startande


Detta tar vi med oss från UVFK:

  • Framridningen och framhoppningen var helt rätt planerad.
  • Indra lastade sig helt själv båda gångerna hon gick in i transporten på tävlingsplatsen!
  • Hon stod som ett ljus i transporten hela tiden
  • Positivt att jag lade avsprångspunkten lite närme hindrerna i vissa lägen än vad jag annars inte skulle gjort.
  • Jag måste våga galoppera i svängarna och låta de bromsa istället för handen.

 






Till top