Välkommen vintern och första advent

Allmänt / Permalink / 0
Idag kom den! Man blir alltid lika glad varje gång, vill bara springa ut och slänga mig i den härligt vita snön.
Tror att Indra hade ungefär samma känsla som mig idag, då hon var riktigt laddad vid ridturen. Ridturen blev dock inte så bra då vi var tvungna att trava hela tiden, för annars blev det snöstyltor. Det är de som är det värsta med vintern, när det är tösnö och snön fastnar i hovarna. Hästarna får styltor, styltorna släpper sedan och hästarna vrickar sig.
Dock är jag lite emot för att se på snösulor. Är rädd att det skall komma massa grus och skit i kläm som därmed leder till trycksår i hästens hov. Det är ju verkligen super bra med snösulor så länge det är snö, men så fort snön tinar bort vill jag absolsut inte ha snösulor på. Så därmed har jag börjar fundera på PolarPads. Har googlat lite och försökt finna inforamtion, åsikter, erfarenheter om dessa snösulor. Det som är så speciellt med dessa snösulor är att de är avtagbara utan att man behöver tillkalla hovslagare. Även sätta på dem när som helst vid behov. Dock behöver man fyra broddhål, alltså de två främre i tårna att fästa fast sulan med hjälp av broddarna.
Jag har kommit fram till att jag tror på dessa sulor, skall prova att beställa dem och får sedan utvärdera själv. Dock kommer jag inte kunna prova dem förrän 13 december eftersom det är först då som Indra skall skos och får broddhål i tårna.
 
Har ni någon erfarenhet eller hört något om Polar Pads? Kan man ha dem dygnet runt vissa perioder?

 
Indra från idag i sitt myspys vintertäcke. Hittils har hon haft två täcken på sig ute i hagen, ett 150 g stalltäcke och sedan ett 150  g regntäcke. Har förut provat  att endast ha ett tjock täcke t som motsarar samma tjocklek, men då har hon fryst. Det blåser ju lätt in under täcket, men när det är två täcken blir det som en luftspalt emellan och värmen stannar kvar.
Idag däremot var det inte jätte kallt, ca -2 grader hos oss, men det blåste och snöade hela dagen. Så istället fick hon ha sitt jätte varma vintertäcke på 400 g, för att vila pälsen lite från samma täcke som hon har inne och ute nuförtiden. Hoppas snuttan höll sig varm trots blåsten. Hon hade tydligen sprungit ut ur stallet på morgonen med rumpan vänd mot vinden hela vägen, eftersom hon inte ville få blåst i ansiktet.
 
Till top