Hoppträning 27 Februari - Ligist

Träning / Permalink / 0
Igår var Ligist och jag iväg på hoppträning för Mats. Träningen bestod av en 3-kombination med bom mellan hindren och ett avstånd på 6,50 för att hästarna skulle hoppa upp och runda språng. Sen när vi var klara med det längde han ut kombinationen så att det ett relaterat avstånd på 4 språng. 
Vi red fram över bommar som låg på böjt spår och vi skulle variera mellan 2 och 3 galoppsprång. Det var svårt, eller inte svårt att reglera galoppen, utan att känna vart jag hade honom. Behövde tänka på att hålla mer på ytter och mjukna i inner, samt trampa ner innerskänkeln och hålla om. Ligist är så otroligt välriden och lydig, så han visar verkligen när jag sitter snett eller så.
Serien hoppade han fint! Kändes väldigt enkelt och han verkade tycka det var ganska kul. Jag tyckter att det är super kul i alla fall att få rida en sån fin häst. Och något som var väldigt kul var att tränare tyckte att Ligist passade mig väldigt bra och jag kom till en bra ridning. Sådant blir man glad över att höra. 
 
Imorgon skall vi till Högbo och tävla, hoppa 100 och 110 cm. Känner mig hyfsat lugn då jag sitter på en "veteran" som kan det där. :)
 
 
Till top