En sur Indra vill man inte ha...

Allmänt / Permalink / 1
Juste, har glömt att berätta för er att jag var hos en kompis i måndags med Indra. Tanken var att hon skulle få rida Indra och sedan hjälpa mig. Så här skrev hon på sin blogg, och jag tycker hennes summering var väldigt bra!

".. Men vi gick lös på Indra istället!

Och de va nog precis vad Indra tyckte att jag gjorde med henne.. Stackars Indra! Jag tyckte att hon skulle gå fram för skänkeln och hon hade helt klart en annan uppfattning!
Indra va trevlig att rida när hon tänkte framåt och inte uppåt och släppte ner mig på ryggen. Är verkligen nyttigt att rida olika typer av hästar! Indra är totalt olik Jonathan även om de kan ha samma problem som visar sig på olika sätt.
Hon va dock ganska pissed på mig. Jag höll mitt stod i tygeln och hon gjorde sitt bästa för att komma loss det. Jag drev framåt och hon tröck emot. Hon slår med huvudet på ett sätt som är i princip omöjligt att vara följsam i. Men man måste ändå va väldigt mjuk. Men hon måste fram fram fram! Lära sig att gå in i handen och söka stöd på bettet. Och inte grejsa med formen, utan skita i den och rida framåt så hittar hon sin takt själv och mjuknar i formen själv.

Indra blev väldigt stressad över att jag satt där och krävde saker av henne. Alltid svårt att sitta på en ny häst, allra helst när den är så olik sin egen. Men tror det är den typen av jobb hon behöver, hon får lära sig att acceptera det. Hade nog behövt en timme till i sadeln för att hon riktigt skulle fatta vilket jobb jag ville ha henne till och för att vi skulle landa i varandra lite.

Men tror på att rida henne i ett lite högre grundtempo, trycka ner rumpan i sadeln så hon kommer fram för skänkeln och får frambenen framför sig. När hon tar stöd och mjuknar i det får hon jättefina runda gångarter. 

Tove avslutade sen med lite hjälp med mig från marken. Indra va helt klart mycket nöjd med att bli av med den gräsliga häxan från ryggen och fa upp matte istället! Och så fint som Indra travade och så som hon stundtals jobbade genom ryggen har jag nog aldrig sett henne göra. Bra jobbat Tove!

Väldigt kul och nyttigt var det iaf! Tack Tove för lånet och hoppas du fick ut nått av det!"
 

Detta som Emeli kände och upplevde under ridpasset stämde in väldigt bra! Jag fick verkligen en "Aha" känsla och förstod vad hon menade. Till henne åker vi gärna (jag i alla fall) igen och lär oss nya saker. :) Tack snälla Emeli för hjälpen! =)
 
Faktum är att Indra å jag också skall börja träna dressyr för ett riktigt proffs, Ylva Odelberg, varannan vecka. Det skall bli super roligt att få någon fast dressyr träning, för nu jäklar skall vi bli bra på dressyr!

På måndag har jag till hos sadelprovaren, då har vi förhoppningsvis en ny dressyrsadel med oss hem. 

 
#1 - - Hanna:

Gud va kul att du ska börja träna för Ylva! Hoppas du får samma hjälp av henne som jag har fått!

Till top