Dressyrträning 30 Januari

Träning / Permalink / 1
Igår kväll var vi på dressyrträning för Ylva Odelberg och jag må säga att jag är så glad! Vi har jobbat ganska mycket med ledarskap från marken de senaste dagarna, att hon skall flytta undan för min kropp och följa mig. Det har börjat fungera super och jag tror vi börjar bli överrens om vem som är ledaren.
 
Dressyrträningen gick bra, även om hon "låste" och spända sig mycket i början så släppte det efter en stund. Hon sparkade bakut någon gång precis efter uppsittningen med när spänningen kom flyttade jag henne för skänkeln och så skäppte spänningen, precis som jag brukar göra hemma när hon känner efter lite för mycket. Dock tog det säkert 25 varv för henne att slappna av, hemma brukar det ta 3. Men jag tror det kan säkert vara transportresan till ridhuset, att hon stått och spänt sig, även kanske blivit lite kall av det blåsiga vädret som var igår m.m. Det finns mycket faktorer som spelar in. Men så fort vi "kom över" tröskeln gick det bra, och inga spänningar kom tillbaka. Eller jo, en gång, då vi fick korsgalopp och hade precis bytt tillbaka till rättvänd galopp, då slog hon bakut.. Vet inte riktigt varför hon gjorde det då, inte Ylva heller tror jag nog.
 
Verkligen kul att rida igår, även om jag hade grisont i ryggen. Kul att få "rida ordentligt", få känna på knapparna och inte bara fokusera på att hålla sig kvar.
 
Att komma ihåg...
  • Att göra tempoväxlingar i traven, men aldrig "rida över! takten. Behåll samma takt hela tiden.
  • Isola har en jätte fin skritt, men ibland blir hon lite väl laddad och börjar små takta. Jag skall då få henne så fort som möjligt att skritta avspänt så att hon inte lär sig något annat.
  • Använd bena för guds skull Tove! Våga rida med benen, det är inte dem hon spänner sig för. Eller jo, kanske i början av passet, då får man vara lite försiktigt. Sen skall hon dansa undan för skänkeln.
  • I höger varv skall jag tänka på att "ta in bogen" med skänkeln i galoppen framförallt. Samt på volt mjukna på ytterygeln, den vänstra för att kunna ge henne plats att runda halsen.
  • I skänkelvikningar skall hon dansa åt sidan. Jag skall ibland göra halvhalt, men fortsätta i sidvärtrörelsen.
  • I öppna mot väggen skall jag tänka på att "rida in i väggen", behålla drivet framåt och våga be henne gå i sidvärt. Hellre lite för mycket nu i början än för lite.
  • Hon har tre jätte fina gångarter! =)
  • Skall tänka på att hon skall spåra, inte slänga ut rumpan hit och dit.
 

Söt som socker <3
 
 
#1 - - Ida:

Ser lika fint & prydligt ut som alltid 👍

Svar: ;)
Tove Eriksson

Till top