När du ridit färdigt

Vad är fälttävlan? / Permalink / 0
Efter terrängen, kom igång att jogga av din häst länge! Förut satt jag ofta av och sprang med hästen, men  kom underfund med att det inte fungerade speciellt bra med Indra. Hon "taggade" bara till istället för att slappna av och andas. Jag joggar säkert minst 5 minuter, hästens puls skall komma ned och mjölksyran joggas ur. Efter avtravningen sitter jag alltid av, släpper på sadelgjord, nosgrimma samt tar av alla skydd. Helst sadeln också om man har någon som är snabb nog att ta av den. Leder den länge i skritt, minimum 20 minuter, mjölksyran skall bort. Är det väldigt varmt ute försöker vi också kyla hästen så fort som möjligt, direkt efter avtravning. Men kom ihåg att skrapa av vattnet efter avsköljning, annars om vattnet ligger kvar på hästen blir det varmt och snarare värmer än kyler.
 
Sen låter jag hästen dricka vatten om den vill, sköljer igen, svampar gör man om man inte har tillgång till vattenslang. Därefter åker kyllera, kylgelé på hästens ben. Men faktum är att jag inte alltid brukar använda det, använde det inte speciellt ofta i debutant klass. Indra var så stark i sin kropp ändå att man inte behövde hålla på med sånt. Utan istället prioriterade jag lång avtravning samt låååång avskrittning. Jag tror nog det är det absolut bästa. Sen varför man kyler hästens ben är bland annat på grund av att hindra blodkärlen från att utvidga sig mera, man förhindrar det med kylan. Har hästen fått ett slag, blåmärke etc, så hjälper kylan till att förhindra att detta blir värre. Om den i värsta fall skulle ha dragit till något ordentligt, en sena eller så är kylning det bästa.

Som Indra gjorde en gång, det var ingenting vi såg direkt efter terrängrundan, men dagen efter såg jag en miminal svullnad i övre senfästet på vänster framben. Hon hade alltså slagit på sig precis över terrängskyddet och fått en micro minimal skada på senan. Denna läkte på en månad och var absolut ingen fara, hon var inte halt, öm eller något, men då kändes det ändå väldigt skönt att jag hade kylt hennes ben ordentligt. För annars kanske det hade varit värre. Det var vår sista fälttävlan som detta skedde, då hon va som en tiger i terrängen!
 
Sen på natten brukade jag oftast ha back on track på Indra, detta för att hjälpa benen att inte "tjockna" till och bli svullna efter hård ansträning. Visserligen var hon alltid jätte fin i benen dagen efter, men jag ville ändå vara på den säkra sidan. Om det var sommar och hon gick ute på nätterna fick hon inga skydd, då håller kroppen igång sig själv när de rör på sig. 

Dagen efter lät jag henne nästa aldrig vila, utan red jämnt ett lättare pass. Skrittade och joggade försiktigt ur mjölksyra ur kroppen..
 

Led hästen länge i skritt efter en terrängrunda!


Så här fräsch skall en häst (och ryttare) se ut efter en terrängrunda. Knappt svettiga och nöjda och glada över vad de just presterat!


Det är väldigt bra och skönt att ha med sig sällskap på fälttävlan, detta då allting går fort och man måste fort få av grejerna efteråt.
Till top