Det perfekta boende för en dräktig Isola!

Isola´s föl / Permalink / 1
Ni som följt mig ett tag vet att Isola har flyttat runt lite pga olika omständigheter. Första stallet, där jag stått i 15 år med mina hästar sade jag upp mig på en dag och flyttade omedelbart då det inte fungerade för mig och min häst längre. För stunden flyttade vi till Tuthamamrens ridcenter, en jätte fin anläggning, som hade bra små plana hagar och fantastiskt ridhus med bra underlag. Det som behövdes för att se om Isola skulle hålla att rida på. Vi gjorde "allt" för att se om hon höll att rida på, alla förutsättningar var goda.. Men endå så gick det inte. Då bestämde vi oss i april och låta Isola få ett viloår och istället bli mamma. Hon seminerades med Click and Cash och tog sig på första försöket. Då hon inte längre skulle ridas, utan bara gå i hage var det inte aktuellt att låta henne stå på Tuthamarens ridcenter. Alltför kostsamt och för små hagar för en häst som inte aktiveras av människan. Istället flyttade vi till ett fantastisk stall, där vi står nu.
 
Stall WX som ligger väldigt nära Ligist´s stall, 300 meter emellan och jag ser Isola från hästryggen hos Angelica´s stall. Verkligen skön känsla. Har älskar att stå på Stall WX och målet är att komma tillbaka dit igen så fort jag har en egen ridbar häst igen, om det är Isola eller blivande fölis återstår att se. Men en sak är säker, jag känner mig verkligen hemma på Stall WX. Dock har Stall WX inte det jag söker riktigt för ett fölsto, ett sto som väntar föl. Utan nu har jag gett mig ut bland mina kontakter och sökt boende för Isola, så här såg min annons ut:
 

"Hej mina föl- och avelsintresserade hästvänner!

Som ni säkert vet väntar min Isola föl, 3 maj beräknas den lille titta ut. Jag söker nu boende för henne och fölis. Jag behöver hitta ett stall som kan ta emot dräktigt sto och som har tillräckligt stor box för två. Isola är väldigt okomplicerad att ha i hage, snäll, förstående och ganska låg i rang.

Isola vill stå på box, om det inte är en ”väldigt bra” lösdrift. Bra hagar är betydelsefullt och finns det bra bete på sommaren är det mycket lämpligt då jag helst ser att dem står kvar på ungefär samma ställa över sommaren.

Någon som har ett boende som kan passa min prinsessa? Skicka ett meddelande eller ring mig i så fall. 0737782566

Dela gärna.

 




 
Jag fick väldigt god respons på min "efterlysning". Och redan dagen efter att jag lade ut annonsen på  min facebook varit och kollat på ett boende till Isola. HIttade ett kalas bra boende till Isola hos en bekant. 20 minuters bilfärd från det nuvarande stallet, men helt rimligt avstånd att åka till. Kanske inte att jag åker dit varje dag, men endå att ha möjligheten att kunna åka dit några gånger i veckan och pussa på min häst.
 
Isola kommer bo på en gård med två hagkompisar, ett 10-årigt tävlingssto och ett 3-årigt sto som också väntar föl våren 2017. Sju dagar före Isola skall det stoet föla och det är ju helt perfekt! Då får Isola´s fölis en lekkompis och Isola en annan fölmamma att umgås med. Dessutom kommer Isola sova inne i box på nätterna, stor fin box och sedan mycket utevistelse ute. Beroende på väder och vind givetvis. Vinterhagen är stor, platt och det finns inget att göra sig illa på. Ett lösdriftshus finnes så att hästarna kan gå in i när de vill. Fri tillgång på hösilage, dock med slowfeed i ett fint välbyggt foderbord så att dem inte kan göra illa sig eller fastna. Sen på sommaren finns det ett jätte fint och bra bete för sto med föl på andra sidan vägen som hästarna kommer gå i under sommarmånaderna. 
 
Ett lugnt och trivsamt  boende för en dräktig Isola har jag äntligen hittat och jag är så glad för det! 
 
#1 - - Idooooo:

Åh det låter ju verkligen toppenbra!!!

Svar: Ja, jag är så himla glad. Känns verkligen bra i min mage just nu. 1 december ungefär flyttar Isola dit. Hoppas hennes blivande kompisar tänker vara snälla mot henne. Annars får de med mig å göra!!! Nej då, dem verkade väldigt snälla och kloka. Båda två är skimmlar, en lite vitare och en lite mera grått då hon bara är tre.
Tove Eriksson

Till top