Hoppkurs med Ligist, 14-16 oktober

Träning / Permalink / 0
Förra helgen, 14-16 oktober var jag och Ligist och red hoppkurs. På fredagen var det markarbete, bommar och dressyr som gällde vilket var super nyttigt för oss. Det var kämpigt, svettigt och jobbigt för både mig och Ligist, men vi blev lösgjorda en fick en bra känsla till slut. Att bra rida rakt fram på tre små räcken, landa i balanserad galopp är inte helt enkelt när jag är sned som en korkskruv. När jag sitter med båda sittbenen till höger i sadeln, så sitter jag rakt. Då blir Ligist rak och nöjd, vilket ger en härlig känslan. Sen i vänster fortsätter jag kämpa på med min sits, att komma ner på vänser sittben och få tyngden i vänsterstidbygeln (inner-stigbygeln) i mitt fall. 
 
På lördagen fick Ligist vila från hoppningen, jag hade bara bokat träning fredag och söndag, alltså inte på lördagen. På söndagen däremot var det linjer och banhoppning. Ligist kändes väldigt bra och jag fick till en noggrann och konsekvent ridning. Avslutade träningen med att hoppa en typisk tävlingsinomhusbana på 120-125 cm. Tappade hon i en vänster sväng och fick inte ut honom för vänsterskänkeln vilket resulterade i en utbrytning. Måste vara nogrann och få ut honom för vänsterskänkeln, ta tid på mig och rida in ett extra galoppsprång. 
 
 En film från båda dagarna. Hade ingen egen filmare utan "lånade" folk på läktaren. Tack snälla! <3 
 
 
Väldigt kul och nyttigt att rida kurs, ger väldigt mycket och jag är glad att jag tog Ligist båda dagarna. Det behövde vi, då det är med Ligist det har varit svårast på siståne.
Till top