Jag skall visualisera mig till framgång!

Allmänt / Permalink / 1
"Sök felet hos dig själv istället för att skylla på hästen".
 
Så himla sant! Alltför ofta hör jag "- Han är inte som han brukar", "- Han gör så braa för å jävlas",  blä, blä, blä, orkar inte höra sånt! Hästar gör inte saker för att jävlas, utan dem gör det dem tror är rätt. Hästar vill vara oss tvåbenta till lag och söker vägar för att göra rätt, som i sin tur leder till beröm. Din häst drar inte ner huvudet för att jävlas, den drar uppenbarligen ner huvudet av någon anledning. Kanske det helt enkelt är du som ser till att din häst drar ner huvudet?! 

Maria Gretzer hade en clinic för några dagar sedan och tidningen Hippson snappade upp vad hon gick igenom på clinicen. Och den var verkligen intressant att läsa! Har gärna varit där och sätt den live. En punkt som hon gick igenom var "Sök felet hos dig själv", och det tycker många ryttare borde bli allt bättre med att göra. 
 
(Nedastående text kopierat från Hippson.se)
 
Sök felet hos dig själv
Något som är otroligt tydligt när Gretzer rider är att hon hela tiden söker felet hos sig själv, inte hos hästen. ”Där kunde jag ha hållit rytmen bättre med skänkeln, det var slarvigt av mig!”, ”När jag bara fokuserar gör hästen det superbra” och ”Där glömde jag att titta på hindret, pinsamt!” är några av kommentarerna publiken får höra.
Detta återkommer när Maria får en publikfråga om en häst som ”har fått problem i kombinationerna”. Är det hästen som har fått problem, eller ryttaren?
– Varför har hästen fått problem? Man måste gå lite mer till sig själv. Jag själv har kanske svårt att komma in optimalt i kombinationer. Då får jag öva på det. Man kan inte hoppa varje dag, men kavaletti kan du rida ofta. Träna in din tajming med hjälp av bommar, råder hon.
Maria erkänner att en av hennes egna svagheter är att hon ”glömmer” att titta på nästa hinder när hon har mycket annat att tänka på.
– Det retar mig verkligen. När jag tittar på nästa hinder i luften får jag en så mycket bättre känsla. Tittar jag däremot upp först två galoppsprång efter landningen, då får jag inte alls samma flyt. 
HÄR kan ni läsa hela artiklen. 
 
"Det är ryttaren som för hästen känslig för hjälperna"
Jag vill ha dem lätta för hjälperna. Det är ryttaren som gör hästen känslig, om du är tydlig och visar vad du vill lär den sig snabbt. Faktiskt snabbare än många människor… Jag är fascinerad över hur bussiga hästar är och hur snabbt de försöker lyssna in en ny ryttare, vad vill hon där uppe?
 
 

 
 


 
 
Lite måndagstankar från mig nu är jag har tid att fundera... I och med att jag inte kan rida och träna för att bli bättre får jag läsa, titta på filmer och visualisera mig till en utveckling på hästryggen. Och just att visualisera är något jag skall ta med mig, jag var nämligen igår på en föreläsning genom min tävlingsklubb som handlade om Mental träning. Jag gillar verkligen sånt! Men det jag mest snappade upp och kommer ta med mig, var just biten där föreläsasaren pratade om att man kan visualisera sig till framgång. Det skall jag göra, jag skall visualisera mig i form till sommarens tävlingar. Undrar bara om hästarna mina också tränar på det viset? ;)
 
 
 
 
 
 

 

#1 - - Malin Karlsson:

Spännande! Vem var det som föreläste?

Svar: Matilda Norling, själv tävlingsryttare som haft jobbigt med den mentala biten. :)
Tove Eriksson

Till top