Think positiv, get positiv!

Allmänt / Permalink / 3
Som sagt va jag på en väldigt givande föreläsning angående mental träning. Föreläsaren hette Matilda Norling och är själv tävlingsryttare på hög hoppning. Hon pratade en del om självkänsla och självförtroende. Skillnaden mellan dem och vad som känneteckar personer med vice versa.

En sak som jag tyckte var väldigt intressant var att personer med god självkänslan har lättare att acceptera misstag och att "dem inte är bäst i världen". Att de faktiskt har saker att arbeta med, min egen tolkning är att det är en slags peson som är åt det ödmjukare håller när det handlar om ridning och kunskap. En person som vill lära sig, ta del av andras kunskap och som accepterar att "Jag är inte Peder Fredriksson" . Däremot en person med låg självkänsla har ofta attityden: "Jag, jag och jag". Dem är ofta väldigt egocentriska och pratar mestadels om sig själv och sin häst. Dem har svårt att ta till sig eventuella tränarens instruktioner och lyssnar ogärna på någon annan än sig själv. Dem har svårt att acceptera att andra är bättra ryttare än dem och att de gärna själva tror att dem är självaste "Rolf Göran Bengstsson". Därmot kan dessa personer ofta ha väldigt gott självförtroende och både syns och hörs på lång väg när dem kommer.

Men vad är självförtroende då? Jo, jag skulle vilja sammanfatta det som en person med högt självförtroende vågar ta plats och säga vad hon tycker. Vågar visa "här är jag", men samtidigt med någon form av ödmjukhet om denna person också har god självkänsla.
 
Under föreläsningen fick även vi, lyssnarna ara aktiva. Vi satt i små grupper och fick små diskussionsämnen titt som tätt. Bland annat skulle vi säga två bra saker om sig själv! Låer väl inte så svårt, men det var det verkligen för många. Ofta är det lättare att säga två bra saker om andra, men att säga om sig själv är svårt. Jag sade:

  • Jag är bra på att få mina hästar glada.
  • Jag är bra på att prestera i pressad situation.

Genom att säga, eller skriva ner saker man är bra på ökar självkänslan. Så om man har lite sämre självkänsla rådde föreläsaren oss om att skriva ned positiva saker som hänt under dagen. Så att vi inte skulle glömma. Att skriva ned saker man har gjort bra är jätte bra! Attt fokusera på det positiva får vår gärna att vilja utvecklas och nå till det positiva stadiet igen. 
 
 
Så låt mig höra av er mina läsare, vad är ni bra på? :) 
Det behöver inte vara hästrelaterat, men mina svar blev just det eftersom vi som diskuterade just där och då är väldigt hästbitna. 
 
 
 Här har vi en häst med hög självkänsla och högt självförtroende! 
 
 
Och här har vi en häst med låg sjävkänsla och högt självförtroende!
#1 - - Ellinor Karlström:

Jag är bra på att grundutbilda hästar, både "allmän uppfostran" och ridning.

Sedan är jag bra på att äta choklad. :D

Svar: Härligt!!! 👏
Visst känns det bra å tänka på det bra och inte bara på allt man vill bli bättre på. 😇
Tove Eriksson

#2 - - Anna:

Jag är duktig på att både ge och ta instruktioner
Jag är bra på att ta för mig, visa här är jag med en glad och positiv attityd i situationer där jag inte känner någon. Som första gången på en träning med ny tränare och nya träningskamrater :)

Svar: Heja dig!! 🙌😃
Tove Eriksson

#3 - - Idooooo:

Jag är bra på att lyssna på min häst & "se" henne.

Jag är bra på att lägga upp en bra galopp & hålla rytmen.

Svar: Det håller jag verkligen med om!! :) <3
Tove Eriksson

Till top