Isola - Hur är statusen med henne?

Allmänt / Permalink / 1
Jo, det är bra med henne trots allt. Tror jag. Hon är väldigt pigg och glad, kommer alltid när man ropar med öronen spetsade framåt. Visst, vissa dagar är hon halt på sitt högra bakben, ca 1-1.5 grad, både i skritt och trav. Men hon är glad och mår bra. Inte heller blev hon något sämre under den dräktighetstiden som hon var som tyngst. Och det var väldigt tur, för då kände jag att jag kunde ta ett till föl på henne. Det fölet som vi nu väntar våren 2018. 

Med vad är problemet med Isola? För er som kanske inte vet detta, så har Isola en väldigt ovanlig hovcysta i höger bakhov, i hovbenet sitter den. Vi har fått en dålig diagnos redan från början, tre år sedan, men försökt i två års tid att få henne bra. Tyvärr blev hon inte bra, utan cystan fördubblades på två år.. Denna cysta gör att hon får en kronisk inflammation i hovleden och är helt enkelt extra känslig i sin högra bakhov. Därför skor jag henne med specialbeslag trots att hon "bara" är ett avelssto nu förtiden. Genom att stabilisera upp och "låsa" hoven minimerar vi risken av att hon får en fraktur vid snedtramp eller på någon ojämnhet. Vilket hon betydligt lättare än andra hästar kan få, då hon har en mycket skör hov.

Så vi vet helt enkelt inte hur många år Isola kommer kunna gå med sin hov, utan för varje år, varje föl är vi väldigt tacksamma. Jag hade en dröm att få ett föl efter henne, vilket jag nu har fått  - Min fina Click and Wish. Men då Isola inte har någon chans att bli ridhäst igen, så valde jag att seminera henne igen. För att förhoppningsvis få ett till fint föl innan det är försent. Allt beror på hur snabbt cystan utveklar sig och hur Isola mår. Men just idag, nu mår hon bra och jag hoppas hon klarar hela dräktigheten och många år framöver som avelssto.

Hon trivs i alla fall med sitt nya liv som mamma, och det är huvudsaken. Och att hon dessutom gör ett fantastiskt bra jobb är en bonus. Bilder tagna av duktiga Lina Åhnberg
 
 
 
#1 - - Anonym:

Tråkigt på en sån jättefin häst,,,tror du hon kommer kunna vara skogsmulle?Eller kan hon inte ridas alls?

Svar: Ja, det är fruktansvärt tråkigt. Tyvärr kommer hon inte ena kunna vara det. Vi har provat. Hon får inte gå på ojämnt underlag, utan det måste vara mjukt och helt plant. Skulle hon råka trampa snett eller på en sten så är risken stor att hon får en fraktur i hoven och då är det kört. :( Men just nu mår hon bra, även om faktiskt visar hälta av att bara gå i hagen. Så vi får se hur länge det varar, jag är glad för varje dag. <3
Tove Eriksson

Till top