Taste är skadad - Obehagliga bilder

Allmänt / Permalink / 1
Förra veckan, torsdag den 1 mars blev Taste skadad. Han fick en spark under en ridtur då han blev rädd för något och kastade sig in i hästen som gick bakom. Den hästen blev rädd, vände sig om och slog bakut. Olyckligtvis träffade sparken hårt på Taste´s högra bakknä. Jag såg det inte direkt, utan vi red vidare fem minuter för att sedan lyfta på ländtäcket och kika var sparken tog någonstans. 

Hoppade av omedelbart, ringde ägare, skickade bilder till veterinär och gick hem igen. Just där och då haltade han inte utan både skrittade och travade utan problem. Vi valde att åka in till Ultuna akut då vi kände att knät behövde röntagas och såret troligen sys.

När vi kom in till Ultuna fick vi en riktigt bra veterinär och kirurg, han kikade först på Taste i löpargången och då var han riktigt halt i traven. Vi gick in i ett undersökningsrum och Taste fick både lugnande och lokalbedövning. Veterinären kände runt med fingret i såret och det kändes bra. Därefter fick vi en snabb tid på röntgen och bilderna blev lyckade. Man kunde inte se någon skada på knäskålen, förutom ett ytte pytte litet fragment som var borta. Men annars såg det väldigt bra ut, och det visade sig att Taste hade haft mycket tur i oturen då knäskålar är väldigt känsliga.

Efter röntgen var det dags för "stående operation", veterinär satte en infart på Taste och gav ännu mer lugnande och sedan lokalbedövning vid såret. Dem rullade fram operationsvagnen med alla dess verktyg som behövdes och det var då jag kände att jag ville springa därifrån. (Jag jag är ju väldigt blod- och spruträdd). Men samtidigt ville jag inte lämna Taste, jag ville vara med tills dem var färdiga med honom. Men det gick bra, väldigt bra! Det var några sekunder jag tyckte det var äckligt, men annars lyckades jag till och med tycka att det var intressant när veterinären skar och klippte i huden för att komma åt knäskålen som skulle skrapas rent.

Vad händer nu?
Jo, Taste fick sova kvar på Ultuna i två nätter för extra koll på honom. Vi vet inte om leden har tagit skada, veterinären har inte kunnat se något. Utan det är bara att vänta och se. Nu skall han ha boxvila i fyra veckor och vid tre veckor skall stygnes tas. Detta kommer säkerligen ta lång tid och jag är så himla ledsen för att det var "mitt fel". Jag hade sätt fram emot denna vårsäsong så himla mycket med honom. Men det viktigaste är såklart att han blir helt återställd. Men nu först - Överleva boxvilan som han verkligen hatar! Vi har fått lov att kompromissa med boxvilan då det inte går att ha honom inne dygnet runt, han kommer skada sig själv och såret får svårt att läka. Så nu får han gå ut i lösdriftladan på dagtid (även om den är lite för stor) så är han i alla fall någorlunda nöjd där. 


Här kommer en bildserie på Taste´s sår. 

Såret direkt efter sparken. Dag 1




Såret efter att veterinären känt efter med fingret.


Förberedd inför operationen



I detta ögonblick ville jag springa därifrån, men det gick bra!



Såret under operationen.




Bandageringen, drenagen är borttaget här, men drenarar ut ordentligt ändå. Lite väl mycket i söndags då han levde rövare i boxen och vi insåg att det inte kommer fungera med 100% boxvila.




Här skall vi byta bandage, i söndags, mycket blod som runnit ut  Dag 4.



Såret Dag 4 efter att vi torkat bort allt blod Såret ser jätefint ut.



Dag 4, en olycklig Taste som redan har rastat i vikt pga. stress. 


Fina fina Taste, du måste bli bra! :( <3 
#1 - - Dixi Wonderland:

Men stackars liten :( Hoppas att det kommer läka bra :)

Till top