Hopptävling 29 april - Cikoria

Tävling / Permalink / 0
I söndags var Cikoria iväg och tävlade på Björrklinge Ryttarförenings lokala hopptävling som anordnades på Jälla skolans anläggning. I "sista" sekund, dage innan fick vi förfrågan att rida med i div 3 laget som tävlade denna dag, och då det bara var en 90 cm hoppning tackade vi ja.

90 cm, div 3 laghoppning
När jag gick ut som fjärde och sista ryttare så visste jag att mina övriga tre lagmedlemmar redan hade hoppat tre felfria rundoa och jag egentligen inte behövde rida grundomgången (Man räknar de tre bästa resultaten av fyra ryttare). Me vi tog tillfället i akt och trimmade runt den lilla banan med ytterligare en nolla till laget.
Laget gick vidare till omhoppning och jag var sist ut igen, behövde rida både fort och felfritt vilket Cikoria gjorde alldeles galant! Laget slutade på totalt 4 fel och vi kammade hem 4:e platsen av 14 startande lag.
Resultat: 0+0 fel






100 cm, bed A:0/A:0

Efter laghoppningen var det dags för den individuella klassen, 100 cm med två faser. Trots att Cickan redan hade varit in och gjort två fina felfria rundor kändes hon sugen att vilja hoppa när vi kom in i ridhuset. Även om hon kändes något matt efter tre framhoppningar. Inte för att jag hoppade särskilt många språng någon gång, men själva processen är bara ansträngande den för en häst. 
Hon gjorde en väldigt bra runda och omhoppning, fastnade lite i första omhoppningsvängen och kom lite "cyklande" över hindret, men svarade fint framåt när jag bad henne. Plockade bort relativt många galoppsprång både här och var vilket medförde en ganska snabb tid. Tiden räckte hela vägen och vi vann faktiskt klassen med hela två sekunder före 2:an. 
Resultat: 0+0 fel, 1:a av 29 startande.





Några fotoscreens på fina Cickan! Dock från den förra tävlingen, Jällahopppet!
 
Till top