"Ride and Bike"

Allmänt / Permalink / 0
För några veckor sen var jag och tävlade på Jällahoppet i Uppsala, arrangerad av min egen tävlingsklubb Jälla Hästsportförening. Det var en 3-dagars tävling och jag hade sätt fram emot denna tävling väldigt mycket. Att kunna rida lite större klasser på Ligist och Taste, samt Cikoria i dem mindre klasserna. Tyvvärr blev det inga starter med Taste och Ligist pga. skadade hästar men Cikoria hoppade jätte fint under två dagar som jag tidgare har berättat. 

Den tredje dagen hade vi en specialklass; "Ride and Bike" där man skall först rida en bananpå hinderhöjd 115 cm så fort som möjligt (varje nedslag/ vägran räknas om till sekunder, 4 sekunder). Efter att man hoppat banan skall man kasta sig av hästen för att sedan hoppa på en cykel och cykla så fort som möjligt en banan. Den snabbaste sammanslagna tiden vinner, och vinsten var en cykle värd 15.000 kr! Jag hade verkligen velat vara med i denna klass på Ligist, som är snabb som en vessla och älskar hög musik och applåderande människor! Han gör sig bara bättre om han vet att folk hejar på honom (Detta är en showklass så hög musik spelas och hejande pårop skriks ut). 

Men då Ligist var skadad så kunde han deltaga och jag fick då inget wild card, det var 15 stycken som fick plats i denna klass och 10 stycken fick wild card, medans 5 fick kvala från 120 klassen dagen innan. Men då det fanns en ledig plats kvar, kvällen innan 20:30 så fick jag ett wild card, om jag lyckades "få fram en häst". Hrm, detta måste ju gå att ordna tänka jag och drog iväg några sms. Fick svar av alla, men snabbast var min fotograf Diamantfoto. "Jamen, det går jätte bra att du tar min häst!", så jag åkte hem till Madeleine och provade henne Loppan en snabbis. Kände att det här kan fungera och förberedde oss för klassen dagen efter..

Några bilder från framridningen på Loppan och mig.
 
Till top