Tävlingssäsongen 2019 är igång!

Tävling / Permalink / 0
Igår startades årets tävlingssäing upp, jag var i Lurbo med Cikoria och hoppade två klasser. 110 och 120 cm. Trots Februari månad och att det har varit snö och kallt en längre tid, så hade vädret andra planer denna dag. +2 grader och konstant regn hela dagen. Tävlingsplatsen var som en grund sjö och allt blev blött och äckligt! Men glada var vi ändå, för vi var ju faktiskt på årets första tävling! Även om det var lite kallt om tårna..
 
110 cm, bed A:0/A:0
Med tankte på det svåra underlaget att rida fram på, så skötte sig Cickan sig jätte bra! Jag fick inte riktigt loss henne för hjälperna och känslan av att hon blev tung och sävlig fann sig inne på tävlingsbanan. Fick henne inte riktigt mellan hand och skänkel vilket syns på de raka linjerna, vi vinglar hit och dit. Samt mot första hindret i omhoppningen så kommer vi lite för mycket på bogarna och får därmed ingen höjd på språnget. Men några riktigt fina språng gjorde hon inne på banan! 
Resultat 0+4 fel



120 cm, bed A:0
Tishoppning vilket är något som passar mig bra! Jag har i mig själv ett friskt tempo som grundtempo och därmed blir det lätt att bara växla upp lite till en tidshoppning som A:0 betyder. Visserligen betyder det att man behöver växla upp mycket mer om man skall vinna, men nu skall vi fortsätta göra fina rundor och befästa rutinen hos Cikoria.
Till denna klass hade vi bytt lite utrustning, bland annat bytt bett till ett rakt med tungfrihet. Lite skarpare för att jag skulle få igenom halvhalterna lite bättre samt satt på en extra nosgrimma (remont) över ashennosgrimman. I hopp om att få lite mer effekt och gensvar när jag tar förhållningarna. Och det blev suveränt! Känslan var som den skall vara, lätt, enkel och reglerbar. Jätte nöjd med rundan och det lilla nedslaget vi fick tar jag på mig, fick inte ritkigt ut svängen som jag behövt och kom därmed lite nära det gula räcket. Men i övrigt blev rundan precis som jag hade visuliserat innan ritten.
Resultat: 4 fel




Jätte nöjd med debuten för år 2019, och tror att detta kommer bli bra. Riktigt bra tävlingsår. 
Till top