Frihetsdressyr pass 1

Allmänt / Permalink / 0
Idag har vi alltså varit på frihetsdressyr igen, vår tredje träning och vår andra kurs någonsin. Dessvärre har jag inte alls hunnit träna så mycket som jag hade hoppats på inför detta andra kurstillfälle pga olika omständigheter. Inte var jag särskilt "taggad" till denna kurs heller, hade liksom "tappat" suget lite grann inom denna bit... Däremot känns det mycket bättre nu efter träningen idag, det var verkligen jätte roligt och nyttigt! Är så himla glad att jag inte sålde min plats som jag tänkte en liten sekund häromdagen.
 
Vi fick repetera det vi lärde oss förra gången och "finslipa" detaljerna, lydnaden och koncentrationen. Isola var lite väl laddad och ofokuserad på alla människor som satt och kollade, men efter en stund slappnade hon av och började fokusera igen. Däremot kände jag att kommandot "backen" inte fungerade särskilt bra. Den grundläggande stenen. Backen är det första man lär hästen och det måste fungera. Isola kan det, jag jobbar det med henne varje dag när vi promenerar. Idag däremot kändes hon som en diva när jag skulle be henne att backa. Hon rörde sig inte. Kollade knappt på mig och låtsade som att jag inte fanns. Efter några övingar och repetetioner återfick jag hennes fulla uppmärksamhet igen och resterande övningar gick bra. Hon följer mig väldigt fint och jag har relativt god kontroll på henne. 
 
Jag fick även prova att låta henne följa med utan att använda grimskaftet, dvs genom att ha henne lös. Vi knöt grimskaftet runt halsen för att lätt kunna ta tag i det om Isola fick för sig att smita iväg. Det är så man börjar.
Vi började också använda "snöret" på Sticken (pinnen) idag, började med att vänja Isola vid att snöret kommer flygande och landar på henne rygg och sedan glider ner igen. Det gick väldigt bra! Det äckliga var när snöret dros i backen i ridhussanden tyckte Isola. Att ha snöret på ryggen var inga problem. Där blev ajg lite förvånad, trodde hon skulle reagerade mera på det slängande snöret, men å andra sidan hade hon ett täcke på sig så det var kanske därför det gick så bra.

Jag är i alla fall jätte nöjd med Isola idag, nu måste jag själv träna. Träna med att hantera Sticken (pinnen) rätt samt att "slänga" med snöret på korrekt sätt. Det är en övningssak, jätte svårt i början.
Imorgon har vi träning igen och jag verkligen fram emot morgondagens frihetsdressyr. 
kl. 11.30 har vi tid i Ärentuna Prästgård. 
 
Film kommer nog imorgon. Mamma filmade, men jag har inte hunnit ladda in filmen eller klippt den ännu. Får se om jag hinner det imorogn. 

Dessutom måste jag läsa mera i denna bok!!
 
Till top