Årskrönika år 2016 - Del 1/2

Allmänt / Permalink / 0
Som många andra bloggare, skribenter och skrivsugna människor kommer jag härmed också skriva en liten sammanfattnig/ årskrönika från år 2016. Här kommer första halvan av mitt 2016...
 
Januari
Året började knackigt med Isola, så som det i sin tur sedan har fortsatt. Vi var in på återbesök hos veterinär Izabella Granswede i Stav, söder om Stockholm. Vi har under året åkt till henne med jämna mellanrum för att underhålla behandlingen av Isola´s hovcysta. Hon hade fått en behandling en månad tidigare ungefär ochs varat fint på den vilket var ett gav oss hopp igen om att Isola skulle bli tävlingshäst igen.

Isola hos hovslagaren på kliniken i Stav. Bästa hovvården för bästa hästen var givet.
 
Lite senare i Januari insåg jag att det inte alls fungerade att stå kvar på stallet där jag haft hästar i hela mitt liv, sedan 10 års ålder. Jag sade upp mig och flyttade omdelbart då jag inte trivdes. Varken trivsel för mig som tvåbent eller mögligheter att få Isola frisk genom bra underlag och hage. Vi valde att flytta till Tuthammarens Ridcenter, en jätte fin relativt nybyggd ridanläggning innehållande allt som behövdes för Isola. Plan, begränsad hage och ridhus med mjukt underlag. Allt för att se om hon skulle kunna fungera som ridhäst när alla förutsättningar var perfekta.
Isola spanar i spegeln i ridhuset. (Som vi senare fick höra att man inte fick nosa/kladda på...)
 

Ett fantastiskt fiberunderlag, nyharvat och mjukt! Ofta var vi helt ensamma i ridhuset.



Isola tomkördes mycket och sattes igång långsamt. Hela tiden med kontroll över hennes bakhov.
 
Jag fyllde 25 år och hade därmed troligen levt 1/4 av mitt liv. Jag fick många fina presenter, varav en av dem var min fina tävlingskaval från Italienska Manfredi.
Kavajens krage är utbytbar och idag har jag en royalblå krage att variera med. Allt efter lust.
 
 
Februari
 
Tävlingsåret startades igång lite försiktigt med Ligist på Lurbo. Vi red en liten klass, 100 cm och fick en vinst med oss hem. Egentligen skulle Qalle ha gått denna tävling, men då han inte hann komma igång riktigt så fick Ligist åka och pluppa runt en liten banan. Han tyckte det var kul!
Fina Ligist på årets första tävling, segertäcke vann vi också. Ej det på bilden.

Isola började komma igång mer och mer med ridning och i slutet av månaden tränade vi för tränare för första gången på länge.
 Dressyrträning för Jonathan Medin, igångsättning av Isola
 
 
Mars
Månaden började bra med att vi introducerade markarbete för Isola. Småhoppade lite lätt och hon var riktigt glad, fin och givetvis laddad. Hon älskar att hoppa!
Isola markarbetar hemma på Tuthammarens ridcenter 6 mars 2016
 

Qalle och Taste börjar hoppa igen efter vintervilan och känslan inför den nya säsongen är riktigt bra. Qalle har mognat under vintern och vågade till och med trava några bommar!
 
 
Isola fortsätter stärkas och byggas upp med dressyrträningar och varierat arbete. Mycket tömkörning i skogen på plant underlag samt ridhus.
 

Film från dressyrträning för Ylva Odelberg
 
Många skogsturer blev det på töm, men även uppsuttna ridturer på mjuka ridstigar.
 
April
 
April inleddes med hopptävling för Qalle, årsdebut. Han var väldigt duktig och även här ett kvitto på att han hade vuxit över vintern. Gjorde två fina felfria rundor och känslan inför nya säsongen var riktigt god. Ligist var också med och tävlade och han fick två rosetter också.
Hopptävling 2 april 2016. (inte 2/3 som det står på filmen, felskrivet)
 
Efter den goda starten i April gick det nerför, Isola hade börjat kännas dålig igen. Puls i benet hade ökat och värmen i både och och ben var mer. Halt var hon också. Jag hade bestämt sen innan i samråd med familj och veterinär, att om Isola blev dålig igen före April, så skulle vi ge henne ett års hel vila. Inte göra någonting med henne, förutom att försöka få henne dräktig. 
 

Fölboken började läsas och intresset för avel och hingstar ökade.
 
I och med att Isola nu inte skulle vare sig ridas eller arbetas på något sätt kunde och ville jag inte ha kvar henne på Tuthammarens Ridcenter. Varför jag stod där var för att sig om hon kunde bli frisk genom "perfekt" udnerlag och hagvistelse. Det blev hon inte. Så i och med att hon nu bara skulle gå i hage och må bra medans vi försöker få henne dräktig valde jag att flytta henne till ett nytt stall för oss, Stall WX. Ett stall med 10 fina boxar strac efter Bälinge, grannstalllet med Ligist´s och grabbarnas stall. Det var helt perfekt för oss. Kollektiv och supebra stämning och människor i stallet. En jätte stor hage fick Isola efter någon månad och även hagkompis. Helt perfekt! Hon gick där hela sommaren och levde loppan, ville knappt komma när jag ropade utan "jag trivs bra här" (och så tänker ni er Tjuren Ferdinan rösten).
 
Isola i sin nya box på stall WX.
 
 
Att släppa ut henne i en normalstor hage, för första gången på 8 månader var spännande tyckte Isola. Hon var verkligen lycklig! Så hon dansade fram. Min vackra häst.
Fotofamiljen var redo med att dokumentera.
 
 
Och så var det äntligen dags för Taste 6 år att få följa med på tävling! Som han längtat. Hans säsong fick komma igång lite senare då han hade haft problem med tappskor under våren. Vi mjukstartade med en liten 80 cm inomhus, men här är en film på 90 cm utomhus i Älvkarleby.
 Taste´s andra start 2016.
 
Ligist var också med och tävlade i Älvkarleby, likaså Qalle. Även han gjorde en väldigt bra runda och jag var väldigt glad när jag åkte hem med massa rosetter i bilen. Bra start på utomhussäsongen.
 
Både mamma och pappa var med på tävlingen vilket var väldigt kul, dem hinner inte alltid nuförtiden att vara med på varje utan kommer då det passar.  Foto: Pappa
 
 
Och så var det dags för det som hela tiden varit "så långt" borta. Valet av hingst behövdes göras. Efter en hel del telefonsamtal med Isolas förra ägaren/ uppfödare så kom vi gemensamt fram till den svenska hingsten Click and Cash. Jag kände mig väldigt nöjd med mitt val och anmälde genast Isola i ASHV. Då kändes det på riktigt! Nu var det bara att vänta lite och sedan invänta brunst.
 
 
Avslutningsvis denna månad, nämligen sista april åkte jag till Västerås och tävlade med Ligist. Jag valde bort att fira valborg som man vanligtvis gör i Uppsala, mest fest och alkohol i en park, framför en hästtävling i Västerås. Jag var nöjd med mitt val. Fick till två bra rundor med mycket god känsla.
Film från andra klassen 120 cm, första klassen 110 cm kom vi 2:a i.
 
 
Maj
Utomhussäsongen drog igång på allvar och alla tre hästar var med och tävlade i Märsta under deras meeting. Ligist kändes riktigt bra och tog flera rosetter, vann vår första och enda hittils vinst i 120 cm.

Film från våran vinst i 120 cm hoppning i Märsta Maj 2016.
 
 
 
Den goda känskan med Ligist fortsätta i Maj och vi debuterade 130 cm hoppning i Sala med felfri grundomgång och fyra fel i omhoppningen. Vi placerade oss på en 6:e plats. Detta var stort för mig, då det hela tiden har varit att tävla 130 cm! En dröm kan man säga, och dessutom med en väldigt fin runda och rosett med sig hem. Det kommer inte å glömmas.



Ligist över B-hindret i kombinationen, 130 cm
 
 
Taste och Qalle gjorde fina rundor i Sala och båda två plockade rosetter. Fina språng och fina minnen.
 
 
 
 
Isola besökte Lövsta Seminstation för första gången för att se "att allt såg bra ut". Allt såg jätte fint och Isola skötte sig strålande. Dessvärre hade vi missat hennes högbrunst med 2 dagar, vilket gör att man inte kan seminera. Planen nu var att spruta igång hennes brunst i slutet av Maj. Att göra en "fejkad" högbrunst.

Isola i tvångsspiltan på Lövsta, allt gick jätte bra och det var väldigt gott med havre tycktes hon säga!


Den finaste hästen på hela Lövsta!
 
 
Allt gick som planerat och brunsten sprutades i slutet av maj. Även denna gång gick besöket bra. Med massa havre går allt som en dans tycker Isola. Nu skulle vi vänta några dagar för att sen åka tillbaka med Isola till Lövsta Seminstation.
 
Det var första halvan av 2016 för mig.. Fortsättning följer!
 
 
 
 
 
Till top