Fina Fina Isola, gårdagens dressyrträning!

Allmänt / Permalink / 1
Tränade dressyr igår igen för Ylva Odelberg. Det gick så himla bra! Eller helt enkelt den senaste veckan har Isola varit fantastiskt fin att rida, varje dag. Kanske lite extra svårt att rida "ordentligt" de dagar vi har haft bommar och småhindr framme, men dem dagarna jag ridit dressyr har hon varit super duktig! 
Redan från början såg Ylva stor skillnad på Isola, vi hade tagit ett jätte kliv på stegen menade hon. Det syndes att vi hade övat sen förra veckan. Och det har vi. Emeli, en kompis hjälpa mig i lördags förmiddag också och gav mig många bra redskap. Jätte bra. Skall försöka få till en träning för henne igen denna vecka också, verkligen bra att få hjälp i "vardags-arbetet".

Isola var betydligt lugnare i sitt steg igår och vi behövde bara göra några få övergångar till skritt för att få henne lugn, långsamma ben. Efter en liten stund kunde jag till och med lägga på lite mera ben och sätta lite mer tryck i henne. Tänka sig, att jag skulle komma till det steget att jag skulle be Isola om mer tryck. Wow, den känslan är häftig! Isola var mycket mera "undan" för min vänstra innerskänkeln, hon höll sig på spåret fint utan att lägga sig inåt.

Vi fick rida lite skänkelvikningar längs långsidan med huvudet mot väggen som Isola gjorde jätte bra. Sen några skänkelvikningar snett igenom, men inte den "tradiotinella" skänkelvikningen, utan Isola huvud skulle hela tiden vara riktat mot långsidan. Inte rakt fram som man brukar gör, utan för att få ett sug mot den nya långsidan, mot färdriktningen. Lite klurigt innan jag kom på hur man gjorde. 

Sen jobbade vi lite i galopp, längs långsidan och här fick vi rida skänkelvikning med huvudet mot väggen igen. Isola var riktigt fin i galoppen och väldigt lugn, lugna och långa ben.

Don´t forget:
  • Att jag är på helt rätt spår, fortsätta precis som jag gör. 
  • Jag har väldigt fin sits. (Trots att jag är hoppryttare!) ;)
  • Så fort Isola blir för snabb i fötterna, lugna henne. Jag som ryttare bestämmer takten.
  • När Isola är lugn, kan jag försiktigt skapa mera energi.
  • Jag skall börja jobba förvänd galopp. Vara noggrann med min position och aldrig bestraffa Isola för att hon gör galoppombyten. Det är ofta svårt att lära och Isola gör så fina som dem måste vi behålla. Nu skall vi bara lära henne hur man gör förvänd galopp. Inte så svårt, bara hon/ jag kommer på hur vi skall göra det tillsammans.
  • Börja med slutor längs långsidan.
  • Rida relativt korta pass. Inte göra henne trött. Det blir hon ändå när hon jobbar så bra.
  • Ylva verkar verkigen tycka om Isola, så det är ju väldigt roligt! Fast vem gör inte det!? ;)
 
Tyvärr ingen film/ bild då jag red ensam. 
Med detta fina schabrak hade vi i alla fall! Måste vara det som gjorde att Isola gick så bra. ;)
 
#1 - - Malin Karlsson:

Vad härligt! :) Så kul att ni är igång på riktigt nu!

Till top