Det bästa som kunder hända - Hovböld!

Allmänt / Permalink / 1
Ni kanske vet att jag för några veckor nämnde att jag var väldigt orolig över Isola. Orolig över hennes hov då hon har varit väldigt halt vissa dagar. Jag har lagt funderingen om det faktiskt har kunnat vara en helt vanlig hovböld, men då hältan har varit på just den skadade hoven så har ju jag såklart tänkt att det varit hennes skada som har spökat. 
 
Men, så faktiskt förra veckan på tisdagen ser jag ett sår på insidan av kronranden, en slags böld som spruckit upp. Och då förstod jag att den var en hovböld som krypit upp och kommit ut genom kronranden, det måst ha gjort fruktansvärt ont! Stackars Isola, inte undra på att hon haft ont i sin hov. Dagen efter jag upptäckte denna böld vid kronranden så kom min hovslagare ut. Jag skulle bara kratsa ur hovarna innan han började och så fort jag nuddade med hovkratsen under sulan på hoven så började det rinna ut var! Lättnaden var stor, att bölden nu var öppen åt både håll är ju super då den kommer dräneras ut ordentligt. Så hovlsgaren skar upp en del och försökte hitta ursprungshålet av bölden/ varet. Men det satt så djupt så han öppnade bara upp lade på bandage och så väntade vi två dagar. Efter två dagar hade det torkat upp fint och Isola fick på sig en sko igen och en skyddande sula så att det inte skall komma in någon smuts eller att det skall göra ont när hon går.
 




 
#1 - - Anonym:

Hej Tove! Hur går det för Isola? Jag har en häst med möjlig hovbenscysta och hittar INGET om prognos. Du får jättegärna maila mig: [email protected]

Till top