Sadelproblem igen...

Allmänt / Permalink / 6

 

Idag hade jag en sadelprovare ute till Indra då sadeln spökar igen. Hon har nämligen i tre månader haft ruggad päls (lätt skavsår) på ryggen trots att jag ridit så lite med sadeln då hon har gått lungt på sistone. 

Jag provade ut min Prestige Verasiles DW hos Glada Hästen i Västerrås och blev mycket nöjd. Till en början. Idag, 6 månader senare är den tyvärr inte bra längre för min häst. Utan hon har får ruggningar under båda sadelbossorna samt i fram på sidan om manken likadant på båda sidorna efter ridning. Hon har blivit märkbart irriterad och höjer inte ryggen när man kittlar under magen. Vilket är ett tecken på en låsning som troligen är skapad av sadelbekymmer..

 

Detta utlåtande fick vi av sadelprovaren:

Problem sen tidigare: Tidigare hade hästen permanentstoppning med fårskinnpad under, den var dock för hård för hästen vilket ledde till rygg ömhet samt skavsår under bossorna. Hästen har haft låsning i höft, samt nackproblem. Detta är åtgärdat av kiropraktor vilket lett till mycket bra resultat.
För nuvarande har hästen skavsår på ryggen och ruggig päls vid sadelläge. Pälsen är frissig.

Hästen är i lite hög hull, men normal. 
Hästen sänker inte ryggen vid palpering. Hästen höjer inte ryggen vid palpering under magen.

Sadelgjordsläget är bra och hästen har något högre och smal manke. Lockpocket är bra.


Nuvarande sadel:  Prestige Versailles DW, storlek 17. Omvärvningsbar som värmdes om i maj för denna häst. Bossorna är runda och tunneln bra bredd. Sadeln är ullstoppad med ”lyxstoppning”. Och Stropparna är bra samt stoppningen.

Utan ryttare: Sadeln är för lite öppen, men smal vidd. Den ligger något i framvikt. Sadelns bom är för sväng för hästen, den följer inte hästen över hela sadelgjordsläget.

Med ryttare: Sadeln är i framvikt samt släpper i bak vid ridning. Och ryttaren sitter i framvikt.


Övrigt: Hästen har en väldigt rörlig rygg, vilket troligen förstärker problemet med bommens smalhet. Sadeln är för smal, öppen och svängd, men inte katastrof. Hästen är dock känslig.

 Åtgärd: ev. omvärmning samt kompensation med ren ull och utvärdering efterråt. Alternativt helt sadelbyte.

 

Så nu till mina tankar:

Vad skall jag göra, sadelns bom är troligen för sväng för Indra och bommen svängdhet går inte att ändra genom omvärmning. Däremot kan sadeln lägga sig annorlunda om bommen värms om. Samt genom att man stoppar om den efter värmningen. Däremot finns det inga garantier att sadeln lägger sig bättre på ryggen. Och som hon sade, att denna sadeln ligger egentligen väldigt bra och att en ”vanlig” häst skulle inte reagera på detta speciellt mycket. Men man kan se det så här ”Tänkt dig en mjuk fluffig kudde, kudden ser jätte mjuk å skön ut. Sen så lägger du en sten under kudden, och kudden ser fortfarande super skön å mjuk ut. Men när du belastar kudden genom att lägga dig på den, så känner du att den inte är alls lika skön å fluffig som den såg ut att vara” Detta kan vi likna med Indras sadel. Alltså, så problemet är. Att hennes sadel troligen är för sväng och lägger sig inte med hela anläggningsytan mot hästens rygg. Den rör sig och gnuggar Indras päls så hon blir frissig. 

Antingen satsar jag på att göra om denna sadeln så att den förhoppningsvis (!) passar Indra perfekt. Alternativt byter sadel helt. Och vilka sadlar skulle då kunna passa min häst? Jo, en annan typ av Prestige eller troligen en Butet sadel. För typ 23.000 lax (!!!!) hallå, det fungerar ju inte, inte just nu i alla fall. 
Hjälp mig, är det någon av er som villa dela med er era erfarenheter om sadlar. Jag känne mig lite nedstämd just nu. Trodde jag köpte en sadel hon skulle kunna ha för resten av livet...

 

 

Jag tycker ju om den... <3

 

 

#1 - - Sara:

Hej Tove, jag hade samma problem med cassis men oxå för att hon är rund som ett russ! Har nu en bute och väldigt nöjd.. Men för bästa resultat även med den är att jag använder en gelpadd som är tunn och klibbig så att sadeln ligger still.. Jag skulle prova med det först under din nuvarande sadel, tror man kan klibba fast extra delar om man vill bygga på den tex bak. Cassis är en känslig dam och blev mkt gladare när sadeln låg mer still och "gnugg" försvann! Lycka till! Kram

#2 - - Christine norelius:

Hejsan Tove, brukar inte blanda mig i den här typen av disskutioner då alla vet allt om alla, men ska försöka hjälpa dig lite.det verkar som problemet är att din sadel är för rund och ev just nu för vid. Detta gör att du faller framåt i sadeln och den ligger då inte still i bakkant sheller, vikten fördels Ifram vid bogbladen samt mitt på ryggen. Jag tror ej du kommer få ordning på den så den blir bra för er, väl en sadel med rakare rygg samt med mankfrihet och det som jag tror du ska prova åtminstone är att rida i en luftstoppad sadel stoppad med flair, då får du en perfekt fördelning av vikten över alla ytor utan tryck, dock blir det en lite annan känsla att rida i den, hästen brukar älska ldet.Mustang har en uppsjö av sadlar som man kan prova i deras ridhus, man kan prova utan att köpa. Där brukar det finnas med flair inne nästan jämt,de sadlar som säljs där kan man byta in om de inte passar inom 3 månader tror jag, tänk på att prova ut sadeln när indra är i önskvärthull så den inte ändrar sig så den ej passar sedan,fri manke viktigt! Skulle kunna tänka på några märken som borde ev passa, kentaur medea, globus clic, crown Jessica, santa Cruz Celine Hopp, santacruz Leonard dressyr kopia av childeric samma som elinor noble köpte med singelkåpa, albion, K2 samt Jeremy rudge fantastiska sadlar, var det en dressyr eller hopp? Och vad rider du i i motsvarande disciplin? Sadelmagasinet i Stockholm kan man ta hem sadlar på prov de hade flera med flair där också, alt prova ut på mustang och köp sedan en beg på nätet? Skulle gärna se en bild på ryggen på indra! Lägg gärna ett rent lakan mellan sadel och häst när du provar, då ser man bra på lakuners hur det ligger still. Kanske inte mkt till hjlälp men lycka till hör av dig om du har frågor.

#3 - - Ida:

Vilken sadelutprovare hade du ut? Jag behöver ta ut en för att kolla Chilis sadel. Är det lång väntetid för sånt?

#4 - - Fia:

Om du inte redan har haft hjälp av "sadeldoktorn" Jimmy så tycker jag att du ska kontakta honom, hur bra som helst!

#5 - - Christine Norelius:

Det var en rejäl manke, men en ganska ordinär rygg.
Tips
Köp en sadel med bred anläggningsyta på ryggen.
Mkt mankfrihet om du ska rida terräng i den oxå.
Prova ut när du har henne i önskvärt hull, ingen sadel passar hela tiden perfekt beroende på muskler och hull , när du har rätt hull ska sadeln sitta perfekt UTAN någon som helst pad, men kan användas då sadelläget ej är helt perfekt.
Prova flair om hon är känslig, prova ialla fall.
Be någon filma när du rider man ser om sadeln rör sig i bak.
Lycka till

#6 - - sofia:

Hej! Gud va tråkigt attt börja året med problem! Jag har tyvärr tappat allt förtroende för prestige, har haft prestige på två av mina hästar - som sagt köpt dyrt och etablerat märke och hoppats att de kan va de resten av livet. Men efter ett tag har jag fått samma problem som du! Jag åkte till Jimmy aka sadeldoktorn och fick en Morris Noland och min häst har fått en helt ny rygg och är helt annan att rida, min vän var med när vi provade sadeln och hon utbrast "wow nu rör hon ju faktiskt bogarna" (OCH jag provade förstås ut även prestigen hos annan sadelmakare innan jag köpte den.) Så ring till Jimmy! All lycka till!

Till top