Tygelbrygga

Allmänt / Permalink / 0
Ordet tygelbrygga är inget jag valde att förklara då det är så bökigt känner jag, men jag gör ett försök. Genom att använda sig av en tygelbrygg blir händerna stadiga och paralella, tanken är att man skall låte bli att rida med händer och enbart med benen. Jag tyckte att det fungerade väldigt bra, och det är absolut något som jag kommer fortsätta med i vardagen. Om man vill så kan man istället lägga ett spö/ pinne rakt över. Dvs du lägger spöt under tummarna och håller fast den med bägge händer. Det blir lite "cykel-styr känsla över detta men även den tygelfattningen tycker jag är bra, då handställningen blir korrlekt och man kan inte "fuska" sig ur den. Om man vill så kan man också sätta två dressyrspän i vardera byxhälla på sidan av ridbyxan, och sen så tar man tyglarna som vanligt, men håller samtidigt i ett spö i varje hand som sitter fast i byxan. Det finns många bra knep att ta till för en bättre handställning/ position.

Försökte googla och leta efter bilder, men hittade inga bra alls. Hittade en som påminner om det, man lägger tyglarna i handen som man gör när man rider. Fast istället tar man som ett "dubbeltag", dvs tygeln bildar en oval ring om man ser ovanfrån. Har för mig att jockey´s brukar använda sig av denna tygelfattning.

Till top