Mitt finger...

Allmänt / Permalink / 0
En liten rapport hur mitt finger är nu förtiden kanske vore intressant, vet att jag fick en fråga om detta för länge sedan. Men har helt glömt bort att svara på det. Here it comes!

Jo, för er som inte vet så skadade jag mitt finger i maj i år, när jag tömkörde Isola. Ledbanden gicka av helt på ena sidan och leden "krossades"samt massor av annat skit gick sönder i fingret, plus att det gick ur led. Ingen rolig historia alls. Gjorde fruktansvärt ont och jag vill aldrig för hela mitt liv uppleva det igen. Jag var sjukskriven ca fyra månader och operades en vecka efter skadanuppkom. Det var för svullet först för att läkaren skulle kunna se vad som var fel, men sedan hittade dem det. 

Men hur fungerar mitt finger idag?, ca 7 månader efter skadan. Jo, ganska bra, eller väldigt bra! Jag kan dock inte räta ut det eller böja på det som förr, det är krokigt, ganska mycket krokigt. Jag har minskad känsel i det fingret och tycker det är väldigt obehagligt vid beröring av det fingret. Jag är extra känslig om jag stöter till något, får ett slag eller om det är kallt ute. Då är det fingret jätte kallt och gör ont. Men i sin helhet fungerar mitt funger väldigt bra och jag är väldigt glad över att jag har ett ringfinger på höger hand. (Det var påväg att gå av..)
Jag får dock hela tiden tänka efter vad jag gör, när jag greppar saker, skall ta upp små saker, stoppa ner handen i fickan och så vidare. Exempelvis får jag inte ner handen i fickan på byxorna, då fingret är krokigt så tar det "för mycket plats", vilket gör det inte möjligt, då måste jag ta min vänstra hand. 

Dessa bilder är tagna igår och det är när jag rätar ut fingret maximalt. Jag kan räta ut det lite mer om jag "pressar" det mot en bordsskiva eller dyligt, men inget jag skall göra för skoj skull då det gör ont och tar "stopp". Som att öppna ett gånggärn åt fel håll helt omöjligt. 
Jag har ett ärr från operationen och ett litet ärr under fingertoppen som uppkom när huden sprack under skada situationen. Fingret är dessutom tjockare vid leden och ärret gör att huden "bullar" upp sig, jag har några nitar inoperade inuti fingret, i leden för att hålla ihop ledbandan.

HÄR under Maj månad 2014 kan ni läsa om min "finger månad" samt om skadan.



 
 





Till top