Mina sadlar genom tiderna

Utrustning / Permalink / 6
Ett litet inlägg i repris, men som är uppdaterat då sadelfronts-garderoben har utvecklats!


Tänkte skriva ett litet inlägg om "mina sadlar genom tiderna", för att sedan komma fram till de sadalar jag har idag.
 
Min första sadel som jag hade på min ponny Mysac var sadeln som vi fick med honom vid köpet. Det var en brun Lemetex hoppsadel. Det var en flatback hoppsadel med korta kåpor vilket passade mig väldigt bra eftersom jag var väldigt liten på honom. Den sadeln var inte värd speciellt mycket utan jag fick den såld på Tradera för någon tusenlapp. Och det roliga var att det var min tränares vän som hade budat och köpt sadeln. Så Veronica, min tränare, levererade sadeln till köparen på Jällaskolan. - Kalas bra. 

Lemetex sadel, ej min sadel på bild utan lånad från google. 



Under de första åren som ponnyryttare red jag dressyr, upp till LA:P1 i hoppsadeln, men därfter började vi känna att en dressyrsadel vore en god idé. Vi åkte till Mustang och provade ut en äldre dressyrsadel av märket Bates. Jag tog hem sadeln och hann rida i den två gånger och insåg direkt att den inte alls passade mig. För lite klossar och jätte hal att sitta i. Vi försökte byta in den hos Mustang igen, men ingenting gick att lösa med dem. Sen åkte vi till en annan sadelprovare, Glada Hästen i Västerrås och de kollade på sadeln och konstaterade att den var på tok för trång för Mysac. Så vi sålde den sadeln genom Glada Hästen sedan.

 Dressyrsadel Bates, inte min sadel på bilden utan en lånad bild från Google. 

 
Efter Lemetex hoppsadeln kände jag att jag behövde en sadel med mer stöd, större klossar och inte riktigt lika flatback. Jag åkte till Glada Hästen i Västerås och fick hem en sprillans ny Globus clic - brun i två nyanser. Sadeln låg jätte fint på Mysac och jag trivdes väldigt bra i den. Jag hade flera vänner som provade denna sadel för att sedan köpa en exakt likadann till sina hästar. Den var väldigt omtyckt. Framförallt bland ponnyryttare som vill ha mycket stöd och sitta säkert i sadeln. Denna sadel hade jag i alla år på Mysac och han har fortfarande den kvar.
 

Hoppsadeln Glubus clic


I och med att vi sålde den "dåliga" dressyrsadeln Bates på direkten började vi leta runt. Vi hittade ingenting på Glada Hästen då priserna var för dyra för oss. Däremot visste jag vad jag ville ha - En Edinburgh eller Wellington dressyrsadel. Jag hade många gånger ridit i denna sadelmodell och tyckte mycket om den. De låg väldigt bra på Mysac också. Jag fick tag på min Edinburgh dressyrsadel på min ridklubbs gästbok, jag hade gjort en "efterlysning" av dessa sadlar och fick napp på direkten. Köpte en fin Edinburgh av en vän i klubben och den sadeln hängde med i många många år. Det var först nu november 2013 som jag sålde den sadeln då den inte låg särskilt bra på Indra. 
 
Min Edinburgh dressyrsadel

Indra första hoppsadel var en ny Jacson Facundo, svart med kalvskinn. Den var väldigt väldigt skön och snygga detaljer. Den provades ut på Glada Hästen i Västerås och jag var verkligen jätte nöjd med den! En del klossar, med mjukt säte som gav ryttaren en bra position. Dock var den ej omstoppningsbar och blev för hård för Indras känsliga rygg, även om jag använde fårskinnspad som man alltid skall göra vid icke omstoppningsbara sadlar. En icke omstoppningsbar sadel har en permanent stoppning som inte är tänkt till att ligga direkt på hästen. Denna sadel hade jag i drygt två år på Indra, för att sedan sälja den genom Glada Hästen. Även denna sadel var otroligt omtyckt av många som provred den och jag vet säkert fem stycken vänner som efter mig köpte en likadann sadel. En mycket bra prisvärd sadel.


 
Min Jacso Facundo hoppsadel var svart.
 

Indra´s andra sadel, som vi köpte efter denna sadel var en Prestige Versailles DW. En mer påkostad sadel med alla detaljer. "Lyxstoppning", kalvskinn och special sydda klossar. Denna var både omstoppnings- och omvärmningsbar. I början trivdes jag inte alls i denna sadel och hade väldigt svårt att ställa om från Jacson Facundo sadeln, tyckte ingen annan var skön nog. Men efter en tid började jag även tycka om att rida i denna sadel, hyfsat i alla fall. Indra var väldigt nöjd med den. Men när jag köpte Isola insåg jag att denna sadel inte skulle fungera perfekt på Isola så efter både en omstoppning och omvärmning valde jag att byta sadel helt. Jag kastade alltså bort 3000 kr på både omstoppning och omvärmning på denna sadel för Isola, och den fungerade ändå inte. Tråkigt. Denna sadel finns till salu hos Liqusini Hästsport. 
 
Min fina Prestige Versailles DW 


I och med att jag insåg att min Edinbugh dressyrsadel inte fungerade på Indra köpte jag en ny dressyrsadel. En Prestige Modena D. En jätte fin och väldigt väldigt skönt dressyrsadel med kalvskinn på säte och knä. Dessvärre hann jag endast rida i den sadeln tre gånger på Indra innan hon dog i en tragisk olycka. Jag har provat den på Isola några gånger men den fungerar inte alls. Så nu är den sadeln också ute till försäljning hos Liqusini Hästsport och väntar på sin rätta ägare. Det tar emot väldigt mycket att sälja den fina dressyrsdeln som jag knappt hann använda, men tyvärr  kommer den inte fungera på Isola. 

Min Prestige Modena dressyrsadel

Så vad har jag för sadel nu? Jo jag rider enbart i franska sadlar - Devocoux sadlar!
 
Isola har ett väldigt bra sadelläge men är en otroligt kräsen och känslig häst. Inte alla sadlar som hon gilalr inte, inte ens om du förväntas vara "perfekta" för henne. Det är hon som bestämmer vilken sadel hon vill ha.
 
Min hoppsadel köpte jag via Hästnet av en tjej från Avesta. Hon hade flera Devocoux sadelar av samma modell men olika årgångar. Och givetvis ville Isola ha den äldsta. Den mest insuttna och inridna. HÄR kan ni se film på Isola när vi provade sadlar på henne. Nu har jag alltså en Devocoux Biaritz årmodell 1995. Kan ni tänka er att den är så gammal!?! Inte jag. Den är otroligt skön och ligger verkligen bra på alla hästar. En helt outstanding sadel. Väldrigt close contact och ridkänslan är fantastisk. Har tre kompisar som provat denna sadel av mig som sedan lyckats köpa en likadann. 
 
 
Sen så har jag en dressyrsadel också. Det är också en fransk Devocoux dressyrsadel, men av modelln Makila. En dressyrsadeln med close contact och singelkåpa. Ger en fantastisk ridkänsla utan att den låser fast ryttaren. Ligger fantastiskt på alla hästar och många har provat denna sadel genom mig och blivit förälskade. Även rena dressyrryttare har förälskat sig i denna sadeln. Snygg är den också!
 
 
 



Men som tur är har Qalle, Taste och Ligist samma märken på sina sadlar. En exakt likadann som min ljusbruna hoppsadel och en något nyare Devoucoux Biaritz sadel som är mörkbrun. Den är något mer uppbyggd än den äldre sadeln och något åt det smalare håller så Taste går i den sadeln för det mesta och Ligist ibland om man han är lite tunnare. 


Tur jag har som får rida i dessa fantastiska sadlar på dessa fantastiska hästar! Jag använder både min ljusbruna hoppsadel och svarta dressyrsadel på killarna nu när jag inte använder sadlarna på Isola. Perfekt att dem ligger perfekt på "alla" hästar. 
 



Vad rider ni i för sadlar? Jag tycker det är väldigt intressant att veta vad andra rider i för sadlar, bara för att jag är så nyfiken av mig. Använder ni er av sadelprovare eller anser ni att ni själva har kunskapen att se hur dem ligger? Pad eller inte pad? 
 
#1 - - Joanna:

Jätteintressant inlägg!

#2 - - Ida Kalander:

Älskar gloubus clic sadeln, riktigt snygg!

#3 - - Anonym:

Jag har nog haft en miljard sadlar men det var inte förrän förra året som jag kom över en butet. Nu ska vi bli gamla tillsammans, min butet och jag.. //Yasmine

Svar: Såg nu rynkan på sadeln sist! ;) Nej, men jag tror absolut du har hittat rätt. Butet/ Devoucoux - the samt shit! :)
Tove Eriksson

#4 - - Emeli:

Har kvar min Globus clic sadel. Hade den till Rulle och älskade den. Byggde dock om den till långa stroppar. Efter de kan ja knappt rida i hoppsadlar som inte har de. Kanonsklnt! Den är lite trång för Jonathan men rider inte så ofta i den så den får funka.

Älskar min Prestige Leonardo D dressyrsadel och hade en Prestige D1 till Estee. Smalare i sätet för ryttaren. Framtagen till tjejer eftersom vi har en annan vinkel på vårt bäcken. Men Leonardon är favoriten! Och har inte lyckats hitta nån annan dressyrsadel jag trivs i som kostar under 30 000kr så hoppas den kan hönga med länge till!

Svar: Juste! Du köpte ju en sån. Ja, att ha långa stroppar är en väldigt skön känsla, man kommer närmare hästen vilket jag gillar. Och särskilt med Globusen kan jag tänka mig att det gjorde susen, då den annars är väldigt uppbyggd. Ja, och rider man inte särskilt ofta med den och hästen inte misstycker, så är det ju bara å köra på. :)
Haha, det kommer den säkert göra din dressyrsadel! Det är som min sadlar, dem kommer hänga med mig för resten av livet. ;)
Tove Eriksson

#5 - - Anonym:

Jag hade ett rött litet ponnysto för många år sedan som hade ett precist sadelläge. Låg den inte där så tog hon inte ett steg. Vi åkte till Mustang och fick superbra hjälp! De köpte den gamla sadeln och provade 7 olika sadlar innan vi bestämde oss.
Det blev en Barnsby Kanter Pony och oj vad många hästar den här legat på!
Allt från små nätta D-ponnier till stora grova Cardentoston.
Dessutom är den liten nog för mig i sitsen utan att bli för liten för benen :D

Svar: Vissa hästar är verkligen speciella och sadlar likaså! Det gäller att hitta något som både hästen och ryttare tycker om.Synd på att Mustang inte längre finns kvar då jag vet många som varit nöjda med dem.
Tove Eriksson

#6 - - Josefine:

Bra inlägg :-) Jag har en Edinburgh som är stoppad lite mer bak för att passa en rakare rygg.

Hur upplever du skillnaden mellan Edinburgh och Modena? Passformsmässigt. Jag är nämligen sugen på att prova en Modena, då den verkar vara rakare än de flesta Prestige modeller.

MVH Josefine, Tacksam för svar till min mail eller blogg. :-) Eller instagram :minfux

Till top