Veckans träningar

Allmänt / Permalink / 0
Det händer saker med hästarna hela tiden, även om jag inte hinner skriva ut allting här så att ni får följa med!
Både Qalle och Ligist har haft det lite lugnt med hoppning efter Gävle tävlingen, Ligist har visserligen tränat en gång, men Qalle har bara travhoppat lite smått hemma. Han har så himla lätt att spänna sig så det är viktigt att alltid ha tålamod, tid och lugn/ro när man skall hoppa honom. Annars kan det gå "bananas"!

Jag har tränat alla tre hästar denna vecka för Rebecca Milton, vilket har varit super bra att få till! Inte det lättaste att pussla schema hit och dit, men då jag skriver hemtenta för fulla muggar så har jag kunnat planera mina dagar lite som jag vill. 
 
Ligist tränade jag i måndags och han var väldigt fin! Rapp och framme för skänkeln, vilket vi arbetat mycket med. Jag lyckades få honom kvick och elektrisk i traven, vilket gjorde att han travhoppade mycket elastiskt och fint.

Taste tränade jag igår för Rebecca på Lena Prästgård och det var ett nytt ridhus för Taste, vilket alltid är bra. Han är en av hästarna som det är lite "Nyttigare" för att åka iväg till nya ridhus. Men han skötte sig exemplariskt, även om han blev lite trött. Gjorde många fina språng!
Taste var riktigt fin att rida, och kändes väldigt mjuk och lydig!
Vi får se om han går två klasser i helgen, eller en. Han vilade i tre veckor då han fick en hovböld, nu har han varit igång en vecka, så lite har han hunnit tappa i styrka, kondition och lösgjordhet. Men han känns bra, får bara se om vi "hinner" till tävligen. Men en klass kommer han gå i alla fall.


Taste innan avfärd innan träningen.
 
 
Och idag var Qalle iväg och tränade för Rebecca. Vi var på Jälla och red tillsammans med en kompis. Så mycket noggrann skedde idag och vi försökte att inte lämna någonting till slumpen. Qalle var fantastiskt fin på framridningen (wow!!!). Ridbar, formbar och reglerbar, vilken känsla!! Jag provade dessutom ett annat bett på honom idag, ett rakt bett i gummi, ganska hårt gummi vilket fungerade super bra på honom! Jag känner att han blir aldeles för stark för mig ibland och har inte en chans att rå på honom. Men med detta bett blev det väldigt bra, lagom "skarpt". När vi avslutade med att hoppa en bana blev det inte jätte bra, Qalle blev trött. Han gjorde en sån bra framridningen samt många bra språng när vi hoppade fram, så musten rann liksom ur honom. 
 
Qalle idag innan avfärd mot träningen!

Till top