Dressyrträning 27 februari - Isola

Träning / Permalink / 2
I lördags var vi på dressyrträning för på Lena Prästgård. Sist vi red för honom var i juni förra året, sen kom det lite saker emellan. Han hade fullt schema och Isola fick sedan sin hovspricka i slutet av augusti. Så jag förklarade att vi var ungefär på samma nivå som sist - under igångsättning dvs. Vi hade gjort vår läxa bra, genom att få henne stark i den lilla traven. Så ett nivå knäpp högre hade vi kommit. Så nu är planen att Isola behöver acceptera skänkeln och röra sig framåt. Våga sträcka på benen och ta sig framåt. I traven kändes hon bitvis väldigt bra, även om det i sin helhet kändes väldigt forcerat. Galoppen var helt katastrofal i slutet då Isola blev svinstark och hittade på "allt" för att komma undan arbetet. Sköt mig utåt i sadeln, drog i bettet och 
 
Att komma ihåg
  • Tydlighet, vara tydlig med allt man gör. Våga tro på det man gör och fullfölja hela vägen.
  • Lägga om benen och vänta ut. Isola behöver acceptera skänkelns inverkan.
  • Framjoggingen som jag börjar med (som jag hittils har haft under hela passet) är en perfekt start.
  • Jag behöver vara "chefen", vara tydlig med att jag är ledaren.
  • Tänka på tygellängden.
  • När Isola sparkar/ skjuter skall jag bara sitta tungt och fortsätta be henne framåt med skänkeln. Inte bromsa med handen.
  • Gångarter kan jag som ryttare kompensera med. Väljer hon galopp istället för trav är det okej. 
  • Vänta ut Isola i varhe gångart. 
  • Använd framåtläge för att hitta avspändhet,
  • Behåll inåtställningen oavsätt hur start hon blir (lättare sagt än gjort..)
 
 
 
 
Nästa gång Jonathan kommer är den 13 mars, och då är planen att han skall rida Isola. Tror han kan hjälpa oss väldigt mycket. Han har verkligen känsla för Isola, och han har ridit både Qalle och Ligist med mycket gott resultat som givet mig ett stort förtroende.
#1 - - Malin Karlsson:

Riktigt bra jobbat Tove! Det ser inte helt lätt ut när hon flyttar dig så utåt men vilken effekt det fick på hennes rörelsemönster när du inte "gav dig"! Hon är jättefin!

Svar: Tack, vi kämpade på. :D Nej, jäklar vad hon skjuter ut mig. Hela sadeln flyttas. Men så sjukt jobbigt, kändes helt omöjligt ett tag att bara ställa inåt.
Tove Eriksson

#2 - - Idooooo:

Förstår att du var trött! Vet preciiiis hur det känns att bli utputtad i höger galoppen, Pantis specialare ;)
Men vad skönt att hon var mjuk & fin idag. Det där "mördarpasset" tog er nog långt framåt!

Till top