Dressyrträning 26 september - Ligist

Träning / Permalink / 0
I måndags red vi vår första dressyrträning för en tjej i stallet som är väldigt duktig inom dressyr, Erika Andersson. Hon har bland annat ridit Intermediere och såna där klasser som hästen skall "sprätta med benen och trampa på stället". Väldigt duktig med andra ord! Och så har hon utbildat sin egen häst från grunden tilll dagens nivå. Det är coolt det! I alla fall så måste vi, jag och hästarna komma igång med dressyrträning. Så nu är målet att försöka rida dressyr med Ligist varje vecka för Erika. Känns verkligen kul att kunna ha en sån där toppenbra "hemmatränare" som man enkelt kan ringa och boka en tid med utan någon större framförhållning. Allt blir så mycket smidigare! Och en sak som är jätte kul är att Erika har blivit uttagen till ATG-talang 2016-2017. Svenska Ridsportförbundets utvecklingsprogram för ryttare med mästerskap i sikte, inte illa pinkat!
 
I måndags tränade jag för henne första gången, samt att det var första gången hon såg både mig och Ligist "in action". För att få en tydligare bild och lättare/ snabbare förstå, satt hon upp och red på Ligist också. Det var väldigt bra. Fick massa bra redskap jag skall använda mig av för att få honom mjuk och lösgjord!
 
Detta skall vi komma ihåg.
  • Vänster varvet är vårt svåra, vilket jag visste. Men det är för att han inte går undan för min vänsterskänkel. Jag lyckas in komma ner ordentligt på vänster sittben och ha då svårt att putta undan honom för skänkeln. För att kunna ställa honom i sidan, har jag hittils valt att bredda handen och leda utåt/ bakåt (!), Inte bra! Utan då låser jag honom istället och det blir obekvämt för honom och därmed svårt att slappna av. Jag måste våga hålla ihop händerna, stilla och istället vänta ut Ligist. Låta formen ta sin lilla tid. Måste bygga förtroende så att han vågar lägga sig i min (blivande) stillsamma hand.
  • Vänster varv: Ta handen uppåt, resande tygeltag, men samtidigt hålla stöd på yttertygeln. Annars lägger han huvudet på sned. 
  • Galoppen är betydligt lättare än traven.
  • Låta övergångara ta tid. Det får ta ett halvt varv om det så behövs. Men det gäller att smyga igång så att Ligist ligger kvar i formen. Inte tvinga ner i formen, utan rida in i handen för skänkeln. 
  • Vänster varv: Varva öppna och sluta, slutan har vi mycket lättare för. 
Istället för film från dressyrträningen, som inte filmades får ni lära känna Erika lite bättre:
 
Till top