Fölchampionat/ Rikschampionat - Konstruktiv kritik

Allmänt / Permalink / 1

I lördags var ju vi iväg på fölchampionatet med Calloway Wish. Redan från anmälan tyckte jag det var märkligt. Arrangörerna hade satt ett maxantal på dags startande och det var alltså "först till kvarn". Hur kan det vara först till kvarn om ett föl ha kvalat dit? Då borde väl alla som kvalat få plats. Och är det för många så bör man kanske ändra kvalgränsen...

Tänkte sammanfatta lite hur jag tycker Fölchampionatet/ Rikschampionatet var;

  • Information: Som visare på fölchampionatet för första gången hade jag önskar någon form av "ryttarmeddelande" i Equipe som beskrev hur visningen kommer gå till. Alternativt att de skulle ha skrivit ut det redan i TDB, som en slags propositon.

  • Kontakperson: Hur man än letade så fanns det inget telefonnumer eller mailadress till någon kontaktperson. Utan man fick gå in via facebook för att hitta en mailadress till Gävleborgs avelsförening. Tänk på de som inte har facebook!? Information om vem man kan kontakta bör framkomma via TDB.

  • Möderinformation: Bra att de ville ha in information vad mamman har gjort, desto tråkigare att mailadressren jag fick skickat till mig via facebook inte stämde, så min möderinformation kom inte fram. Sen att det står via TDB att de vill ha möderinformation om stoet, utan att skriva ut vart man skall skicka den är en stor miss i sig. 

  • Bedömningsmomentet: För kort tid inne i ridhuset. Vad egentligen är meningen med att visa fölet i 2 minuter? Ett varv i höger galopp och sedan direkt in i vänster galopp när fölet förväntas hoppa 50 cm direkt. Känns som alldeles för kort tid för fölet och stoet att vänja sig och hinna spänna av. Inte heller visades någon skritt eller trav.

  • Domaren: Tyvärr kändes oengagerad och en känsla av att få spektaklet överstökat. Dessutom var det väldigt svårt att förstå sig på danskan som han pratade, och jag kan tycka att om man bjuder in en domaren från ett annat land så bör de tala engelska alternativt att någon översätta allt han säger. 

 
Så med facit i hand vil jag själv fråga mig om det verkligen var värt att åka på Rikschampionatet/ Fölchampionatet? För att få en bedömning i två minuter av sitt föl En bedömning som genererade ett papper med två rader av domaren kritik samt två alternativ; FINAL/ EJ FINAL. Domaren ringade då in vad han tyckte fölet passade in bäst på. 
 
Tyvärr så tycker jag inte att det var det, utan fölbedömningen som ägde rum på Stjärnborgsgård i somras var betydligt bättre upplagd. Ett mer proffsigt och seriöst intryck, samt de som var där kändes mer seriösa och medvetna om sina klädesval samt upputsning av sina hästar. 
 

Jag är i alla fall nöjd med vår prestation, och vi försökte göra vårt bästa!
 
#1 - - Anonym:

Fattar inte hur det fina fölet inte gick vidare till finalen.
Du har en superfin häst,som dessutom hoppar jättefint!
Så strunta i den där fölvisningen..ni kommer ändå visa upp er så småningom när han blir äldre.

Svar: Tack söta du! Nej, men jag är inte besviken alls över bedömningen. Vet att han är väldigt fin, men för dagen i växtperiod och lite "osmidig". Vilket inte är särskilt konstigt när de växer så mycket just nu.
Det är bara det att jag verkligen hade förväntar mig att denna tävling skulle vara betydligt mer seriös och människorna där mer seriösa. Men det kändes helt tvärtom. Men att bara få den korta tiden på sig inne i ridhuset var för mig konstigt, att dessutom domaren skulle bedöma fölen så snabbt kändes olustigt.
Tove Eriksson

Till top