Hoppträning med Cikoria 19 september

Träning / Permalink / 0
Häromdagen red jag hoppträning med Cikoria. Hon kändes riktigt bra och lyssna på mig väldigt väl, samtidigt som hon var rejält på trycket! Vi värmde upp genom att variera antal galoppsprång mellan 4 och 5 språng på en rak linje mellan två bommar. Cikoria trampade på så himla mycket med bakbenen så hon trampade på bommarna med bakbenen nästan varje gång, även fast hon kom "perfekt". Så för att hennes bakben skulle komma på rätt sida om bommen så var jag tvungen att lägga henne lite längre ifrån än som var bekvämt för mig. 
 
Fortsatte sedan med att värma upp lite grann på en lite slinga för att därefter jobba på en styrkekrävande serie. Snarliknande serien jag gjorde förra veckan med Cikoria, hon gjorde många fina språng, men också några språng med "klonk" på bommen. Vet inte riktigt varför, tror det berodde på att hon var lite trött i kroppen. 

Avslutningsvis red två två banor, först en liten bana på 90 cm och sedan på tävlingshöjd, 110 cm. Hon gjorde det fantastiskt bra, båda rundorna! Även om en bom föll i sista kombinationen, så den linjen, från oxer till kombination på fem språng lite framåt fick vi göra om två gånger. Det är så himla roligt att rida denna häst, jag känner att jag verkligen har utvecklat min ridning och vågar galoppa hela vägen fram till hindren. Förut har jag haft ett kontrollbehov, där jag gärna lagt in ett extra galoppsprång på relaterade avstånd, men särskilt med denna häst och de andra jag ridit sista åren så har jag fullt förtroende och litar på deras kapacitet och mod.
 
Till top